De 7 Beste Slaaptips van Emma

Vrouw in bed slaaptips

Komt het volgende je bekend voor? Dan zouden onze slaaptips in dit artikel je erg goed van pas kunnen komen.

Het is zes uur in de ochtend en het alarm gaat af. Je draait je gewoon om naar de andere kant en trekt het dekbed over je hoofd. Maar de wekker geeft niet op. Hij wil je echt uit je warme bed met je comfortabele Emma matras trekken, dus sta je maar op en maak je snel een ontbijt. Op weg naar je werk sta je vast in het verkeer, miste je de bus, of heeft de trein weer eens vertraging. Op het werk heb je veel te veel te doen en veel te weinig tijd. ’s Avonds kom je gestrest en volledig uitgeput thuis. Je kijkt uit naar je warme bed en wilt rechtstreeks het land van dromen induiken. Je sluit je ogen. Maar dan… opnieuw kan je niet in slaap vallen. En je bent nog wel zo moe!

Slaaptips bij stress

Zelfs als we ’s avonds moe in bed vallen, hebben veel mensen problemen om goed in slaap te vallen. Vaak zoemen de gedachten over de volgende dag door onze hoofden. We proberen de gebeurtenissen van vandaag te verwerken. Een zacht geluid lijkt opeens van een irritant hoog aantal decibel te zijn. Of de lucht lijkt ineens veel te benauwd.

Slaap tips and tricks

Veel van deze redenen hebben te maken met het feit dat je niet ontspannen bent. Je hebt vast en zeker wel verschillende slaaptips opgezocht en geprobeerd om beter te kunnen slapen. Sommige helpen, sommige helpen niet. De slaaptips variëren van medicijnen naar speciaal muziek luisteren. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de beste slaaptips juist de kleine aanpassingen in je dagelijks leven zijn. Gelukkig weten wij precies wat je hiervoor moet doen. Met deze slaaptips zou je makkelijker in slaap moeten kunnen vallen.

Slaaptips – 1: Hetzelfde ritueel

Mensen zijn gewoontedieren. Onze slaaproutine is geen uitzondering: tijd en gewoontes zijn hier bepalend. Vanzelfsprekend moet je naar bed gaan wanneer je moe bent. Dat is waarschijnlijk de beste tijd voor je bioritme. Daarnaast is consistentie ook erg belangrijk. Gaan we bijvoorbeeld ineens heel laat naar bed, dan hebben we minder uur aan slaap en wordt ons ritme verstoord. Probeer daarom elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Zo zal je lichaam zich goed gaan aanpassen. Die consistentie kan ook worden voorgezet voordat je gaat slapen. Je kunt bijvoorbeeld een ritueel maken waarbij je elke avond dezelfde dingen doet voordat je gaat slapen, zoals een kopje thee drinken en ontspannen muziek luisteren. Zo onthoudt je lichaam deze rituelen en combineert deze gewoontes na een bepaalde tijd met de daar opeenvolgende bedtijd. Je zult dus automatisch moe worden na deze rituelen.

Slaaptips – 2: Het juiste matras

Naast de avondrituelen is het juiste matras cruciaal. Als je je ongemakkelijk voelt of je wervelkolom niet goed wordt ondersteund, is in slaap komen heel moeilijk. Daarnaast is een oncomfortabel matras niet bevorderlijk voor de ontspanning. Vooral als je veel nek- en/of rugklachten hebt, is het enorm belangrijk om het juiste matras te hebben. (Tip: lees hier meer over nek- en rugklachten). Om te weten of je het juiste matras hebt gekozen, is het belangrijk om te tijd te nemen om het matras te testen. Bij Emma bieden we 100 nachten proefslapen aan, waarbij je het matras in je eigen tijd en in je eigen slaapkamer kunt uitproberen. Je kan dus fijn in je vertrouwde omgeving en met je avondrituelen erachter komen of Emma bij je past. Dankzij de structuur zorgt het Emma matras ook voor een aangename en ontspannen slaap. Dus in slaap vallen moet een makkie zijn!

Slaaptips – 2.1.: Het juiste kussen

Daarnaast is het kussen erg belangrijk. Een verkeerd kussen kan leiden tot nekspanning en maakt ontspannen in slaap vallen onmogelijk. Nogmaals, testen is hier heel belangrijk. Bij Emma krijg je ook hier de kans om het kussen uit te proberen. Het Emma kussen bestaat uit drie verschillende lagen. Wij vinden dat het kussen voor iedereen de juiste hardheid en hoogte moet kunnen zijn, daarom kunnen deze lagen verwijderd worden. De lagen bestaan uit een zachte Hypergelschuimlaag, een ondersteunend hypersoft schuim en een druk verlagende laag van visco-elastisch schuim. Als het matras en de kussens door jou zijn goedgekeurd, kun je lekker ontspannen gaan slapen.

Slaaptips – 3: Een goede temperatuur

Niemand vindt het fijn om in een warme en benauwde kamer te slapen. Maar te koud wordt ook niet gewaardeerd. Wanneer je in slaap valt, daalt normaal gesproken je lichaamstemperatuur. Als het te warm is in je slaapkamer wordt dit mechanisme echter voorkomen. Om deze reden kunnen we niet goed slapen in te warme kamers. Een koude kamer daarentegen laat ons beven en maakt het moeilijk voor ons lichaam om op te warmen. Dat is dus ook geen oplossing. De ideale slaaptemperatuur ligt tussen de 16 en 19 graden.

Slaaptips – 4: Goede lichtomstandigheden

Naast de temperatuur moet het licht ook goed zijn. Gewoon het licht uitdoen en in slaap vallen? Dat gaat helaas niet meer zo makkelijk. Tegenwoordig zijn er zo veel elektrische apparaten en straatverlichting dat het ’s nachts niet meer echt donker is. Dat komt natuurlijk niet overeen met de natuurlijke lichtomstandigheden. Er wordt zelfs geloofd dat dit een belangrijke reden is waarom sommige mensen misschien niet in slaap kunnen vallen of dat hun slaappatroon ’s nachts vaak wordt verstoord. De veranderende lichtomstandigheden kunnen namelijk je biologische klok aanpassen. Zorg er daarom voor dat je in een echt donkere slaapkamer slaapt. Als je bijvoorbeeld een tv in je slaapkamer hebt kan je de stekker uit het stopcontact halen om al het licht uit te schakelen. Het is dus handig om dit met alle elektrische apparaten te doen die klein licht afgeven. Een andere optie is een slaapmasker dragen.

 Slaaptips – 5: Het dieet

Een ander belangrijk punt is het dieet. Misschien wel de grootste boosdoener is koffie. Koffie (ofwel cafeïne) laat je moeilijk in slaap komen. Ook alcohol is geen goed idee. In eerste instantie val je vaak snel in slaap van alcohol, maar je slaap is wel erg onrustig. In plaats van een kop koffie of een glas wijn stellen wij een kop (cafeïnevrije) thee of warme melk met wat honing voor. Dit zou slaapverwekkend moeten werken, en is ook nog eens een stuk gezonder. Daarnaast is het ook belangrijk om te letten op wat je eet. Gerechten met veel vet moeten vermeden worden. Wat wel aanbevolen wordt zijn complexe koolhydraten zoals pasta, aardappels en rijst. Koolhydraten maken je moe en helpen je in slaap te vallen. Daarnaast zijn magere vissen en gekookte groentes ook heel bevorderlijk voor het in slaap vallen. Rauw voedsel kan de slaap echter verstoren.

Slaaptips – 6: De juiste ontspanning

Heb je ooit een ontspanningsritueel geprobeerd voor het slapengaan? Een warm bad helpt bijvoorbeeld om goed te kunnen ontspannen, wat natuurlijk bevorderlijk is voor een goede nachtrust. Ook speciale ontspanningsoefeningen of yoga zouden moeten helpen. Hier kan je je eigen methode in vinden. Natuurlijk is het heel goed om overdag te sporten. Ook zo word je ’s avonds sneller moe. Maar let op, als je ’s avonds die zware inspanningen doet, activeert het je lichaam opnieuw.

Net als bij tip 1: vind je ritueel en blijf hierbij. Als je elke keer dezelfde oefeningen uitvoert, weet je lichaam wanneer het tijd wordt om te gaan slapen.

Slaaptips – 7: Pas op de kleine dingen

Te veel gedachtes of ruzies kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen. Vermijd daarom bijvoorbeeld vlak voor het slapen spannende of emotionele series. Let daarnaast ook op dat je geen zware discussies of ruzies hebt met je partner/familie/vrienden. Dit zorgt allemaal voor te veel inspanning in je gedachtes. Deze houden je ook van je slaap. Vandaar de welbekende quote: ‘Never go to bed angry’.

Welke slaaptips werken goed voor jou? Laat het ons weten!
Slaap lekker!

Laat een reactie achter

Onze maandelijkse nieuwsbrief - Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor de laatste Emma-nieuwtjes en aanbiedingen.