Slechte Gewoontes, Slecht Slapen

Slecht Slapen - Meisje eet in bed

“Help, ik kan niet slapen!” Dit hebben we allemaal wel meerdere keren gedacht of zelfs hardop gezegd. Tijdens sommige nachten slapen we nou eenmaal veel slechter dan tijdens andere. We kunnen soms urenlang wakker liggen in bed. Maar hoe komt slecht slapen nou eigenlijk? Is er een reden voor onze slapeloosheid en is er een manier hoe we dit kunnen voorkomen? 

Slecht slapen kan verschillende redenen hebben. Sommige redenen hebben te maken met slechte gewoontes en daar kunnen we gelukkig iets aan doen. Deze gewoontes kunnen we verminderen of zelfs opgeven. Om je op weg te helpen, hebben we een aantal van deze gewoontes op een rijtje gezet en geven we meteen wat tips om deze te verminderen of verbannen.

Wees niet te hebzuchtig

Je komt thuis van je werk en je verlangt al een paar uur naar een heerlijk diner, en dan natuurlijk geen karig maaltje. Het toetje mag natuurlijk absoluut niet ontbreken! Na een lange dag op het werk is dat precies wat je nodig hebt, denk je. Een paar minuten na je avondmaal besef je hoe vol je maag is en krijg je spijt.

Een volle maag heeft geen positief effect op je slaap en kan leiden tot slapeloosheid. Dit komt omdat onze spijsvertering tijdens het slapen overschakelt op een laag vuurtje, waardoor het moeilijk is om eten te verwerken dat vlak voor het slapen is gegeten. Vooral erg vet eten is hier een boosdoener.

Ook al is het moeilijk, probeer een derde keer opscheppen te vermijden om een te volle maag te voorkomen. Zorg er daarnaast ook voor dat er minstens twee uur tussen je laatste maaltijd en het slapen gaan zit. Voor koolhydraatrijke maaltijden raden we zelfs vier uur aan. Ook met verfrissende en energie opwekkende drankjes moet je oppassen. Een cola of koffie houd je voor een tijdje wakker en moet daarom in de avond vermeden worden. In ieder geval zouden ze met mate gedronken moeten worden.

Begin de dag goed

Zeg eens eerlijk, op een schaal van 1 tot 10, hoe erg kijk jij in de ochtend al meteen weer uit naar je bed in de avond? Krijgt die een dikke voldoende? Je bent niet de enige. En op diezelfde schaal, hoe vaak denk je ‘s avonds in bed: “Waarom heb ik de hele dag zin in bed, maar lukt het nu niet?”? Ook een voldoende? Hier ben je ook niet alleen. Veel mensen hebben niet door dat het goed beginnen van je dag een goede boost geeft voor de rest van de dag. Daarnaast zal je ‘s avonds een veel voldaner gevoel hebben.

Om de dag goed te beginnen, is het belangrijk om jezelf de tijd te nemen om rustig op te staan en jezelf klaar te maken voor de dag. Een heerlijke douche zal hier goed bij helpen. Wil je wel wat tijd besparen? Dan is het handig om de avond van tevoren alvast wat dingen klaar te leggen voor de volgende dag, zoals je outfit en tas.

We kunnen natuurlijk geen artikel schrijven zonder een heerlijk cliché. Hier komt-ie dan: ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Maar we menen het wel. Neem in de ochtend de tijd om rustig te ontbijten. Dit geeft je alvast een rustmoment van de dag, waardoor je niet meteen gestresst je dag begint. Daarnaast krijg je een enorme energie boost van een goed en gezond ontbijt. Daarom heeft Emma de beste recepten voor een heerlijk ontbijt op een rij gezet in deze blog. Ook hier raden we aan om de avond van tevoren al wat voor te bereiden en klaar te leggen zodat je de volgende ochtend makkelijk aan de ontbijttafel kan schuiven.

Blijf uit de buurt van je smartphone

De meesten van ons brengen aardig wat tijd door met onze smartphone. Of het nu gaat om het kijken naar de bezigheden van onze vrienden, de laatste roddels door te nemen, of een spelletje te spelen. Daarnaast checken we nog even snel onze telefoon vlak voordat we gaan slapen, om zeker te weten dat we niks missen. Maar dat is precies wat een enorme invloed heeft op slecht slapen.

Zelfs als je rustig aan doet, kan een blik op je smartphone je slaap beïnvloeden. Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen aanzienlijk slechter slapen wanneer ze hun telefoon vlak voor het slapen gebruiken, of zelfs ’s nachts. Bovendien kan frequent chatten verslavend zijn. Soms voel je je bijna verplicht om je vrienden en familie zo snel mogelijk te antwoorden. Wees ’s avonds echter niet zo nieuwsgierig en voel geen druk om je sociale contacten non-stop te onderhouden. Probeer je telefoon eens links te laten liggen!

Beweeg wat vaker

Als je overdag meer beweegt, kan je ’s nachts beter slapen. Maar wanneer je thuiskomt na een stressvolle werkdag loop je het liefst recht op de bank af. Het is natuurlijk lekker comfortabel en ontspannen, precies wat je nodig hebt na een lange dag! Maar eigenlijk is beweging veel bevorderlijker voor een rustgevende slaap.

Studies tonen aan dat atleten veel beter slapen dan bankhangers. In andere woorden, het is veel beter om vanuit werk lekker te gaan bewegen. Het hoeft absoluut geen twee uur durende intensieve power work-out te zijn. Liever niet zelfs! Zelfs een uurtje wandelen is al meer dan genoeg. Het is niet alleen goed voor je slaap, maar ook voor het figuur en je gezondheid. Ook niet onbelangrijk, toch? Mocht je toch die intensieve work-out willen doen, zorg er dan voor dat je het niet vlak voor het slapen doet. Je lichaam heeft een paar uur nodig om de inspanning en adrenaline los te laten. Daarna kan je heerlijk ontspannen op je Emma Matras neerploffen.

Verlaag de temperatuur

Het is natuurlijk heerlijk om het ’s avonds knus en warm te hebben in huis. Vooral in de winter hebben we de neiging om snel naar de verwarming te rennen zodra we thuiskomen. Maar dit kunnen we alleen maar afraden. Je lichaam moet dan namelijk erg hard werken om weer koel te worden. Een enorme factor op slecht slapen dus! De optimale kamertemperatuur is tussen de 16 en 19 graden. En zeg nou zelf; het is ook heerlijk om snel onder de dekens te kruipen om lekker warm te worden, toch?

Dag Slecht Slapen: Goede gewoontes – goed slapen

Zijn één van deze – of zelfs meerdere – van deze gewoontes op jou van toepassing? Als dat zo is, raden we je aan om de tips eens te proberen. Het zal je nachtrust aanzienlijk verbeteren! Heb jij misschien nog andere tips voor onze slapeloze lezers?

Laat een reactie achter

Onze maandelijkse nieuwsbrief - Schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor de laatste Emma-nieuwtjes en aanbiedingen.